h1

oj, redan en vecka sedan sist ..

januari 28, 2008

Upptäckte till min stora fasa igår när jag kollade min blogg att jag inte skrivit på över en vecka, värsta kaos! Tänkte i veckan som gick att jag borde skriva några rader, men tiden har inte riktigt funnits, och sedan att man ej vetat vad man ska skriva..
Hur ska man sammanfatta denna vecka som gått, jag har väl mest jobbat, umgåtts med Katariina, varit i Tierp och snurrat lite här och var, kul och träffa gänget igen 🙂
Något jag snart borde göra är och skriva ihop lite ansökningsbrev till lite olika jobb och sedan till olika utbildningar, har hittat en del, men är dock inte så jäkla sugen på att behöva flytta min kos för att kunna plugga, men känner samtidigt att jag borde göra något radikalt snart …. Är något less på min situation, massa jobb för ingen kosing …

Från det ena till det andra;

Satt och pratade med några kollegor idag om jobbet, studier etc. Vi kom fram till en sak, och vi var alla överrens om det…. Jag vet att en del upplever att jag bland annat är ofta trött nu för tiden, känner mig slut och sliten.. Det många inte förstår tror jag, är att jobba inom ett serviceyrke där man hela tiden måste ligga på topp, man får inte ha någon ‘dålig dag’ iaf inte visa den person man hjälper.. Att ständigt vara på alerten, ha massa järn i elden, samtidigt som man ska vara tillmötesgående till de flesta i sin närhet så tar det fruktansvärt mycket på krafterna… De som inte jobbar inom vården tex tror jag inte riktigt fattar vad det är och hur det är. De flesta tror bara att man hjälper människor till och från toaletterna, det är inte riktigt så… Kanske ska tillägga att det finns folk som faktiskt börjar förstå hur man kan må efter en lång dag, fast det tog lång tid för vissa. Att jobba oregelbundet, dvs, ena dagen jobba 13-21, för att sedan gå upp 0613 för att börja 7 så sliter det på kroppen, kanske annat för er som jobbar 7-16, ni kan gå hem i tiden, ni kan stänga av era maskiner, lägga papper på hög och tänka, i morgon så fixar ja de jag inte hann med nu…
För det företag jag jobbar nu så ska man vara super lojal mot ledningen, man ska helst gå in extra gratis, byta med sig själv etc, man ska inte bara vårda, vi ska även vara kostombud, friskvårdsombud, larmansvariga och med ena och det tredje … Vi har en jäkla massa listor som vi måste kriva i varje dag, pga företaget är iso-certifierade, utöver det så måste vi dokumentera, tvugna att städa ett par rum pga av resistenta bakterier… så går ni till läkarn, var försiktig med antibiotika, och ta det med varsamhet…

Säg inte nu att jag borde byta jobb, vet att jag borde det, vet inte riktigt till vad än …

Som sagt, folk som inte jobbar inom servicesektorn ska nog tänka sig för både en och två gånger innan de öppnar munnen tycker jag … 

Bara lite tankar och funderingar som kommit under dagen och veckans lopp som varit …

  Andra tror att jag kan ansöka om semester hur som helst och vara ledig,

2 kommentarer

  1. Jag vill inte heller att du ska flytta iväg, men jag förstår om du gör det ändå… Hoppas du sover ut ordentligt imorgon iaf.. 🙂
    Hmm.. Jag hade också velat träffa er i helgen.. Men ja, jag försöker ta mig hemåt faktiskt.. Får se när det går, nu har jag haft min sista föreläsning iaf.. 🙂 Saknar dig gör jag iaf… :/


  2. Tjena Tokskalle!

    Vad tycker du om vi kanske skulle försöka ta och boka in någon kryssning eller liknande? För att komma iväg. Skulle vara riktigt nice.

    Ha det!



Kommentera

