h1

Artikel från UNT´s hemsida!

februari 11, 2008

Satt nu ikväll och läste lite nyheter på webben, precis som många andra dagar. Fastnade för en artikel på UNTs webisda www.unt.se, (Uppsala Nya Tidning).
Om jag tolkade artikeln rätt så ska den borgerliga kommunledningen spara ytterliggare pengar inom vård och skola. Det känns helt absurt att de ska spara dryga 60miljoner kronor, det är väldigt mycket pengar.
Många vårdinrättningar har idag mycket stor underbemanning, sjukskrivningar, hur ska de då bli om man skär ner ytterliggare, jag törs inte tänka tanken.
Jag jobbar som många av er redan vet inom vården, dock på ett äldreboende, ska vi spara in ytterliggare så lär inte många av oss orka jobba kvar, vi har redan idag hård belastning, trots det så har vi bättre bemanning än många andra ställen här i regionen. Företagets slogan Kvalitet, Omtanke, Service lär inte hålla speciellt bra om de också får för sig att spara in mer. De är redan snåla idag, de vill att jag som heltidsanställd ska helst jobba gratis om någon blir sjuk, eller byta pass med mig själv, medans att en deltidare ska få extra betalt, dock inte lika mycket, är väl frågan om 20% utöver sin timlön, iofs så förstår jag företaget med med tanke på att min lön om jag går in extra är 250:- i timmen, det är en liten del de 🙂
Såg ett program på TV, tror det var Agenda eller något annat program där bla Sara Wignert var med. För er som inte vet så var det hon som fick dåvarande regeringen med flera att införa Lex Sarah, dvs alla som jobbar inom vård och omsorg är skyldiga att anmäla om det förekommer någon form av missförhållanden. Det jag ville komma fram till är att hennes lösning på att folk skulle söka sig till vårdyrket var högre löner, men ja, det är iofs sant…
Jag tycker också att vi behöver högre löner, men först och främst högre bemanning för att verkligen få den kvalitet som alla eftersträvar inom vården… sen högre löner.

De som sitter och bestämmer hur saker och ting förstår inte hur det är att jobba inom vården, de tror väl som många andra även i min närhet, även om en del nu verkligen börjar förstå att det är inte bara lägga saker och ting åt sidan och ta tag i det i morgon…

Detta är väl till att man vill ifrån vården så fort jag vet vad jag vill göra ..

Här kommer länken till detta bloggande …

http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=77-AV_ID=721189,00.html

2 kommentarer

  1. Ja, jag förstår verkligen inte hur folk tänker… Dra ner på vården? De som bestämmer borde inse att det drabbar dem själva, de är snart gamla och beroende av vården.. Vård, skola och omsorg är det viktigaste vi har, det är synd att inte alla förstår det.. Arg blir jag iaf, coh jag vet hur mycket ni sliter och att ni är underbemannade.. D som sitter högst upp och bestämmer borde gå in och pröva att jobba själva på en avdelning en kväll så får de se hur tungt det är och hur mycket ni får slita..


  2. Jag håller med Lotta hlet och hållet!!



Lämna en kommentar